Oppimistehtävä #1 b: Yritysten, organisaatioiden tai järjestöjen sosiaalisen median käyttö
Tehtävässä on tarkoitus etsiä esimerkkejä järjestöjen sosiaalisen median käytöstä. Valitsin tehtävään tarkasteluani varten kolme isohkoa järjestöä. Isoin tarkastelemistani järjestöistä tuotti sisältöä sekä facebookiin, instagramiin, twitteriin sekä nettisivuille sekä omaan blogiin. Lisäksi järjestö tuotti sisältöä youtube-kanavalleen. Järjestö käytti youtubea selkeästi jäsen- ja rahalahjoittajia hankkiakseen. Instagramin sisältö taas oli suunnattu ehkä enemmän kyseisen järjestön asiakkaille, kuten myös facebook. Näissä kanavissa oli paljon tapahtumaviestintää, mutta myös varainhankintaa sekä tiedottamista. Blogin kautta kyseinen toimija taas selkeän suunnitellusti toi esille työntekijöitä ja sai tätä kautta ikäänkuin "syvyyttä" viestinnälleen.
Toinen valitsemani järjestö taas tuotti myös sisältöä facebookiin, instagramiin sekä twitteriin. Heillä oli sama sisältö facebookissa ja instagramissa mutta selkeästi erilaista viestintää twitterissä. Kyseinen järjestö pyrki selkeästi vaikuttamaan viestinnällään, ja päivityksen sisälsivät paljon mm. infografiikkaa.
Kolmas valitsemani järjestö toimi twitterissä, instagramissa sekä facebookissa ja päivitti blogia. Kyseessä oli näistä kolmesta toimija, jolla oli ehkä selkein kohdeyleisö ja he olivat ottaneet kohderyhmänsä viestinnässä huomioon hyvin.
Koska nyt on joulun aika, vertailussa oli mielenkiintoista huomata miten eri järjestöt olivat tulevan juhlapyhän viestinnässään huomioineet oman toimialueensa kautta; viestinnän "kärki" oli selkeästi eri järjestöillä joulun aikaan erilainen.
Yhteneväistä kaikille valitsemilleni järjestöille oli kohtuullisen tiheä päivitystahti. Tähän vaikuttaa luultavasti toimijoiden koko, epäilisin että kaikissa kyseisissä järjestöissä toimii viestinnästä vastaava työntekijä(t). Toinen yhteneväinen tekijä kaikilla kolmella oli samankaltainen jako sosiaalisen median eri kanavien käytössä. Twitter oli selkeästi kaikilla asiantuntijaviestintään & vaikuttamiseen ja instagram järjestöjen asiakkaille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti