Oppimistehtävä #1 c: Sosiaalisen median sovellusten hyödyntäminen omalla alallasi
Yhteenvetona siitä, miten sosiaali-ja terveysalan järjestöissä käytetään sosiaalista mediaa voinen todeta: laajasti. Mielestäni järjestöissä sosiaalinen media on tullut osaksi työntekoa, ja kehittyy työn välineenä koko ajan. Tällä hetkellä pääpaino sosiaalisella medialla alallani on ehdottomasti markkinointi ja viestintä. Tulevaisuudessa erilaiset chat-palvelut sekä etävastaanotot tuovat mahdolliseksi myös kohdata asiakkaita sosiaalisen median kautta.
Mielestäni varsinkin pienemmät järjestötoimijat voisivat käyttää enemmän sosiaalista mediaa vaikuttamistyöhön ja ottaa tässä mallia isommista järjestötoimijoista, jotka ovat jo pitkään käyttäneet mediaa oman viestinsä esiin tuomiseksi.
Sosiaali-ja terveysalalla sosiaalista mediaa käytetään usein ensisijaisesti tavoittamaan uusia asiakkaita/kävijöitä sekä toiminnasta tiedottamiseen. Tähän tarkoitukseen sosiaalinen media on näppärä; tavoitetaan nopeasti suuri joukko ihmisiä. Lisäksi useissa järjestöissä toimintaa toteutetaan osaltaan vapaaehtoisvoimin, joten sosiaalista mediaa käytetään paljon myös uusien vapaaehtoisten löytämiseksi.
Uskon että sosiaalisen median käyttö voisi sosiaali-ja terveysalan järjestöissä kehittyä, jos sen arvo tunnustettaisiin laajemmin ja työntekijöille annettaisiin tarpeelliset resurssit laadukkaan viestinnän toteuttamiseen. Oman kokemukseni mukaan suurin haaste tällä hetkellä laadukkaan sisällön tuottamisen kohdalla on resursseista johtuva tilanne, jossa viestintää tehdään muun työn ohessa "kun ehditään" - ja se kuka ehtii.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti